Hva skjer når du melder en skade?
-
Skader på bil og andre kjøretøy
- Skader må meldes før kjøretøyet kan setter på verksted for taksering eller reparasjon. Verkstedet må ha skadenummer.
- En skadebehandler vil ta hånd om din skadesak, og ta kontakt innen 24 timer eller senest neste arbeidsdag.
- Ved perioder med stor pågang vil noe lengre behandlingstid måtte påregnes. Du vil motta e-post eller brev så snart skadebehandler har vurdert saken.
-
Skader på bolig og innbo
- Når du melder skade elektronisk vil du bli kontaktet senest neste arbeidsdag. Ved perioder med ekstraordinær pågang kan det ta noe lengre tid.
- Vi bistår med å avklare omfanget av skaden og om forholdet er dekket av din forsikring.
- Er det behov for hjelp fra fagfolk eller eksperter, involverer vi disse.
- Vi følger også opp saken din mot eventuelle andre selskaper eller parter.
-
Skader ved reise
- Ved akutt sykdom, alvorlige ulykker, nødvendig hjemtransport eller død, vennligst kontakt vår døgnåpne alarmsentral SOS International på +47 22 22 77 06.
- Før du melder skade på reisegods eller reisesyke/ulykke må du sørge for å ha dokumentasjon på at forholdet er anmeldt, oversikt over stjålne eller skadede gjenstander og kvittering for utlegg til behandling eller hjemreise.
- Ved forsinkelse eller avbestilling må du sørge for å ha legeattest dersom avbestillingen skyldes sykdom/ulykke eller avbestillingsdokument fra reisearrangør som viser hva som er refundert/ikke refundert.
-
Personskade ved trafikkuhell, ulykke eller yrkesskade
- Signert skademelding om hendelsen må sendes inn.
- Saken registreres innen tre dager og skadelidte kontaktes.
- Skadesakene kan ta lang tid da de endelige konsekvensene ofte ikke kan fastslås før etter flere år.
- Ofte må vi innhente legejournaler og fullmakt er nødvendig for dette formålet.
- Yrkesskader må i tillegg meldes NAV.
-
Ansvar privat og næring
- For å vurdere ansvarsforhold trenger vi skriftlig skademelding med detaljert beskrivelse av hendelsesforløp og skadeomfang, samt involverte parter.
- All relevant dokumentasjon må sendes inn. Dersom vi trenger ytterligere opplysninger vil vi innhente dette.
- Vi vil registrere saken og kontakte melder innen tre virkedager ved normal pågang.
-
Rettshjelp
- Dokumentasjon i forbindelse med tvisten må oversendes.
- Vi behandler saken innen 14 dager dersom all nødvendig dokumentasjon foreligger.